Dé specialist in arbeidszaken in de Haarlemmermeer en omstreken

Bel voor een afspraak: 06-52421272

Onze beleving bij belonen

Werknemers worden op allerlei manieren beloond. Het meest bekende is hierbij het maandelijks loon in ruil voor de geleverde prestatie. Als het loon staat afgedrukt in een cao-boekje is het niet alleen zichtbaar maar ook vergelijkbaar. Doordat mensen graag vergelijken ontstaan echter ook de vragen. En soms het ongenoegen; waarom hij zoveel en ik zo weinig. Ik werk er toch ook keihard voor?

De beleving wordt al anders al het om pensioenen gaat. Ook al betaalt de werkgever een deel van de pensioenpremie, het spreekt veel werknemers niet aan. Het is een spaarpotje dat je niet ziet en vaak weet je ook niet wat er in zit. Weinig tot geen beleving.

Recht op

Een andere beleving is er bij seniorendagen of een jubileumuitkering. Hier gaat het om een verworven recht. En rechten zijn er in de beleving om ze op te eisen. Het staat immers zwart op wit?

Moeite doen

Weer een andere beleving ontstaat bij het fenomeen opleiding of scholing. Vaak gaat dat niet zonder slag of stoot. Aanvragen, een beoordeling, een gesprek in het kader van nut en noodzaak, de kosten en de werktijd die daar mee is gemoeid. Tenslotte de hamvraag: wat is nu de toegevoegde waarde voor het bedrijf. Kortom; er moet moeite voor worden gedaan en de slotsom is ook vaak dat er sprake is van een terugbetalingsregeling indien je de onderneming vroegtijdig verlaat. Voor menig werknemer een reden om er maar helemaal niet aan te beginnen.

Iets extra

Producten van het eigen bedrijf worden vaak in eerste instantie als iets extra’s gezien. Een goedkope verzekering omdat je bij een verzekeraar werkt of een gunstige hypotheek omdat je nu eenmaal bij een bank werkt. Vrij reizen bij een vervoersbedrijf of goedkope vluchten bij een vliegtuigmaatschappij.

Maar door frequent gebruik gaat de beleving van het extraatje er snel van af. Het wordt heel gewoon. Het hoort er nu eenmaal bij.

Vanzelfsprekend

Met het oog op de komende feestdagen zijn er allerlei variaties mogelijk. Van een chocoladeletter, kerstbrood, kerstpakket tot en met een paar uur eerder vrij. Een gebaar van de werkgever wat door de meeste werknemers als iets vanzelfsprekends wordt ervaren. Dat bij herhaling ook nog op het nodige commentaar kan rekenen: “is dat nu alles”? Of “wat moet ik ermee”? “Ik geef het wel weg”.

Maar als door economische omstandigheden de werkgever gedwongen is om al dat vanzelfsprekende achterwege te laten, dan wordt opeens zichtbaar en voelbaar dat het niet meer zo vanzelfsprekend is. Gemopper en laatdunkende kritiek is dan de nieuwe beloning.

 

Reageer op dit blogbericht